Відходи теплоелектростанцій врятують дороги: експерти хочуть впровадити у нас європейські технології

06 Липня 2019

Ми в ЗМІ

В Україні пропонують будувати траси з вугільних відходів, як в ЄС. Експерти: це економніше на 30%

У нашій країні для будівництва автодоріг збираються використовувати відходи теплоелектростанцій. Про це йшлося на Форумі місцевого розвитку в Трускавці. “Сьогодні” побували там і з’ясували переваги технології.

При в’їзді до села Томашівці на Івано-Франківщині погана дорога відчувається відразу. За ще цілими клаптиками покриття можна зрозуміти, що раніше тут лежав асфальт, але зовсім скоро обріс ямами, які навіть об’їхати можна. Втім, така ж ситуація з дорогами і в інших українських містах та селах: за даними Мінінфраструктури, у нас капітальний ремонт потрібен більше 90% трас.

Допомогти з цим могли б енергетики, що вже багато років практикується в Європі. Там завдяки використанню відходів від спалення на ТЕС вугілля (золошлаків) змогли вирішити екологічні та інфраструктурні проблеми. Відходи цілком можна використовувати для будівництва трас. Наприклад, на ТЕС генерується близько 5 млн тонн таких відходів на золовідвалах. Такі відвали є в кожному регіоні, де працюють енергетичні підприємства, а зовсім скоро в країні місця для них може й не залишитися.

“Такі склади несуть шкоду навколишньому середовищу. Тому наше завдання – спочатку зменшити кількість відходів, а потім ліквідувати їх і не вивозити на поховання. Це можливо, адже потрібні технології вже існують”, – розповів нам міністр екології Остап Семерак.

Це підтверджує й досвід європейських країн – там зола давно стала будматеріалом.

“У Європі використовують приблизно 90% золошлаків. А в Чехії – і зовсім 99%! Ці відходи часто використовують для замісу цементу, в будівництві доріг, а також у відновленні ландшафтів”, – пояснює проектувальник доріг з відходів Францішек Креста.

Зола зі шлаками успішно можуть замінити пісок і щебінь під час ремонту доріг. Надійність такої суміші вже перевірена в українських лабораторіях.

“Золошлакові матеріали можуть нам дозволити підвищити довговічність доріг і заощадити на їхньому будівництві до 30% вартості”, – упевнений учений Державного дорожнього науково-дослідного інституту ім. Шульгіна Сергій Головко.

Для впровадження технології залишилося переконати замовників будівництва доріг використовувати золу.

“Ми мусимо ввести екологічні критерії для закупівлі за держкошти, що дасть пріоритет вторинним матеріалами перед природними ресурсами”, – вважає комерційний директор компанії, що займається стратегічним управлінням відходів промисловості Крістіан Єригін.

Згоден з ним і представник Європейської асоціації управління відходами.

“Ініціатива використання таких відходів може виходити від виробників, але має бути й підтримка від влади. Цей матеріал однозначно дешевший, ніж природні матеріали. Якщо ж ми їх зливаємо у відвал, ми ще й витрачаємо багато енергії”, – пояснює Томаш Щигельськи.

Першу дорогу з золошлаків планують побудувати на Івано-Франківщині. Її випробують вантажівками, а коли витривалість доведуть, золошлаки почнуть застосовувати масово.

Джерело: Сьогодні

Попередня новина Наступна новина