ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ: ЗМУСЬТЕ СВОЇ ПОЧУТТЯ ПРАЦЮВАТИ ЗА ВАС

Багато чули про емоційний інтелект, але все ще не можете зв’язати його зі своєю щоденною рутиною? Анастасія Старікова й Ольга Балабан пояснили, як вони використовують його у своїх роботі та житті, а також чому без нього команді Recycling Solutions не обійтись.

EQ для продуктивності

Анастасія Старікова, директорка з керування персоналом

Для мене емоційний інтелект (EQ) — це не лише усвідомлення своїх емоцій своїх та емоцій інших людей, а й використання їх для розв’язання завдань. Коли людина розуміє свої емоції і їхні причини, вона починає замислюватися: допомагає мені ця емоція чи заважає? Якщо допомагає — її варто використовувати найефективніше, якщо заважає — навчитися керувати своїм станом, щоб змінити її на іншу.

Корисними можуть бути не тільки позитивні емоції. Наприклад, сум ефективний для роботи з документацією: у цьому стані звертаєш увагу на такі нюанси й деталі, яких би не помітив у радості чи злості.

Стрес — це реакція організму на новизну. Короткотривалий стрес корисний: ми мобілізуємося, генеруємо нестандартні ідеї, активніше створюються нейронні зв’язки. Але в стресі не можна застрягати надовго, і в цьому також допомагає емоційний інтелект. Зокрема, розвинути стресостійкість допомагають такі базові речі:

  • Відстежуйте стресори.
  • Встановіть здорові кордони роботи й життя.
  • Правильно розставляйте пріоритети.
  • Шукайте задоволення й сенс у своїй роботі.
  • Знайдіть час перезарядитися.
  • Розслабляйтесь (медитація, дихальні вправи й усвідомленість).
  • Мисліть позитивно.
  • Повноцінно спіть.

Стресостійкість формується досить довго, тому вам прийдеться набратися терпіння й займатися виробленням цієї навички.

Ще один приклад корисної емоції — страх. Він малює перед нами картини неприємних сюрпризів, перешкод чи провалу. Але його завдання — не заважати нам, а допомогти: попередити про небезпеку, вказати, де може таїтися підводне каміння, підготувати до труднощів. Варто знайти раціональне ядро в емоціях, і тоді вони змінюють полярність, заряджають енергією і спонукають до дії.

Людина з високим емоційним інтелектом швидше ухвалює рішення й досягає цілей. Але вона не реагує спонтанно, нею не керує ситуація, вона сама вибирає свою реакцію. Емоції не заважають, а допомагають їй. І це дуже потужна конкурентна перевага.

EQ для розвитку

Важливий елемент емоційного інтелекту — уміння слухати, розмірковувати й реагувати на конструктивну критику. У нашій команді є працівник, який раніше болісно сприймав будь-яку критику, вона спричиняла в ньому гнів і відкрите неприйняття. Завдяки зворотному зв’язку він зрозумів, що це треба виправити, і виконав над собою колосальну роботу. Тепер критика для нього — можливість саморефлексії й розвитку, а для інших колег — можливість відкрито поділитися своїм зворотним зв’язком, що також позитивно відбилося на роботі в команді.

Рефлексія та зворотний зв’язок — найліпші інструменти особистої еволюції. На їхній основі я створюю схему особистого розвитку, структурую набутий досвід, розставляю пріоритети.

Я використовую матрицю рефлексії, яка містить 4 різних класи спостережень з різним призначенням і частотністю використання:

  • Погляд з гори (Mountain View) — річний огляд пройденого шляху. Звіряння напрямку майбутнього руху з призначенням. Аналіз відповідності ціннісного ядра й життя, що проживають.
  • Перевірка здоров’я лідера (Leadership Health Check) — збирання зворотного зв’язку від людей поряд про те, як ти впливаєш на їхні стан, залученість, ефективність та енергію.
  • Огляд рішень минулого (Past Decisions Reflections). Зважене оцінювання того, що сталося, за результатами ключового етапу, завершення проєкту, значущого досягнення чи провалу. Шукаємо відповіді на запитання про те, що зробили правильно, що пішло не так, яких помилок припустилися і якого досвіду набули.
  • Сканування горизонту (Scanning the Horizon). Підживлення цікавості через пошук привабливого в професійній сфері, індустрії присутності та зонах особистого інтересу.

Важливо лише ввести це у звичку, занести до Календаря й зробити регулярною практикою.

EQ у команді

Ольга Балабан, аналітик консолідованої інформації:

Емоційний інтелект дуже важливий для роботи в команді.  Це вміння слухати й чути інших людей та їхні думки, відчувати настрій і наміри людей, з якими ти працюєш. У команді іноді треба підлаштовуватися під колег, і усвідомлення того, хто в якому настрої, допомагає дібрати підхід до людини. Також емоційний інтелект допомагає контролювати себе й не дозволяти власним негативним емоціям впливати на людей поряд, заважати твоїй роботі й спілкуванню з іншими людьми.

Анастасія Старікова

Для корпоративної культури RS важливо не тільки те, що ми досягаємо цілей, а й те, ЯК ми їх досягаємо. Емоційний інтелект — це якість не лише керівників. Він важливий на кожному рівні кар’єри, чи то стажист, чи то досвідчений працівник, який займає керівну роль. Якщо ви хочете досягти успіху на робочому місці й просунутися кар’єрною драбиною, емоційний інтелект має вирішальне значення.

У нас був кейс «відтермінованого promotion», коли ми бачили в працівникові ризики, пов’язані з його рівнем емоційного інтелекту. Для керівної позиції, на яку його розглядали, зайва емоційність вкрай деструктивна. Завдяки зворотному зв’язку був створений план розвитку, і людина почала працювати над собою. Через рік його призначили на керівну позицію. Тепер колега ефективно керує своїм станом, ліпше розуміє, що відчувають інші люди, і колектив працює злагоджено.

Для творчої та продуктивної роботи команди потрібен високий рівень залученості, співпраці й взаємовиручки. Це можна побачити на прикладі Борду Recycling Solutions. Усі його члени виконують три головних умови:

  • взаємна довіра членів команди;
  • відчуття причетності;
  • переконаність у власній ефективності.

В основі кожної з цих умов — емоції та вміння ними керувати.

EQ для розв’язання конфліктів

Емоційний інтелект дозволяє ігнорувати надмірне емоціювання людей поряд і в разі потреби вмикати внутрішнього спостерігача. Це допомагає зберігати спокій, не піддаватися на емоції, а бачити суть, що за цим ховається. EQ допомагає зрозуміти, що за будь-якою деструктивною дією насправді може стояти позитивний намір. Тому люди з високим емоційним інтелектом можуть найліпше впоратися з конфліктами.  Наприклад, якщо спеціаліста з супроводу продажу вилаяв зовнішній клієнт — це зовсім не означає, що спеціаліст у чомусь завинив.  Найімовірніше, у цієї людини просто поганий настрій, і причин для конфлікту немає.

Важливі правила в моїй команді: прояв поваги до кожного працівника, відсутність токсичних моделей стосунків, наявність атмосфери довіри й відкритості. Працівники знають, що вони можуть дозволити собі в коректній формі пропонувати альтернативні підходи до розв’язання проблем, і це сприяє відкритому й продуктивному діалогу.

Якщо розбіжності все ж виникають, EQ допомагає зробити і їх корисними. От кілька кроків, які допомагають під час розв’язування конфліктів:

  • Керівник повинен зібрати сторін конфлікту за одним столом (або в Teams).
  • Кожен учасник має висловити свою думку на ситуацію, що склалася, і запропонувати свої варіанти вирішення. Важливо встановити правила, наприклад не звинувачувати одне одного.
  • Усі сторони повинні уважно вислухати колег (не перебиваючи, не виправдовуючись).
  • Основні камені спотикання треба зафіксувати.
  • Після того як усі висловили свою думку щодо ситуації, треба визначити оптимальний спосіб виходу: наприклад, думка більшості, компроміс тощо.
  • Обговорити запропоновані ідеї виходу з ситуації, спробувати знайти спільні моменти — саме вони допоможуть дійти згоди.
  • Вималювати спільний план дій, навіть якщо це не повноцінне вирішення, а певний напрямок наступних кроків.

EQ для щастя

Ольга Балабан:

Найважливіше для мене — це оптимізм, почуття гумору й позитивне ставлення до всього. Це допомагає впоратися зі стресовими ситуаціями, дає змогу пожартувати і над ситуацією, і над самим собою, навіть коли важко. Коли смієшся, легше працювати й долати труднощі. Іноді треба сказати, що це не страшно, що могло бути гірше, і навіть описати як. Це допомагає впоратися й може трохи згладити ситуацію. І також це допомагає в спілкуванні з іншими людьми. Навіть якщо людина негативно налаштована, іноді саме заряд хороших емоцій допомагає переналаштувати її на конструктивніший лад.

Анастасія Старікова:

Розвиток емоційного інтелекту в рази підвищує нашу здатність відчувати себе щасливими. Недавно коуч та автор проєкту «Щастя в діяльності» Пилип Гузенюк сказав: «Роль керівника і навіть окремого працівника в тому, щоб бути головним зі щастя на тому відрізку, на який він впливає». Це ми створюємо стан залученості, інтересу, драйву й фокусу. Це рушійна сила. Принцип «Маленького принца»: прокинувся зранку — прибери свою планету.

У всіх топових командах ти бачиш, що щастя — це про натхнення, великі смисли, можливість працювати з крутими людьми, створюючи щось важливе. Важливо вміти створювати смисли, відповівши собі на запитання: «Навіщо ти робиш те, що ти робиш?».

Бонус: добірка книжок від Анастасії Старікової про емоційний інтелект і позитивне мислення.

  1. «Емоційний інтелект 2.0», Тревіс Бредбері, Джин Грівс
  2. «Емоційна гнучкість. Як навчитися радіти змінам і діставати задоволення від роботи та життя», Сьюзен Девід
  3. «Емоційний інтелект керівника. Як розвивати й використовувати», Пітер Селовей, Девід Карузо
  4. «Емоційний інтелект», (HBR) Колектив авторів
  5. «Сказати життю ТАК», Віктор Франкл
  6. «Як навчитися оптимізму», Мартін Селігман
  7. «У пошуках потоку», Міхай Чіксентміхай