«УМІННЯ КЕРУВАТИ МАЙБУТНІМ». ЩО ТАКЕ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І ЧОМУ ВОНА ВАЖЛИВА

Друга цінність у моделі компетенцій Recycling Solutions — відповідальність. Чи можливо працювати без неї, наскільки відповідальна ваша команда і чому важливо вміти помилятися, розповіли Павло Хотюшин, Олександр Нестеренко й Ельміра Гулуєва.

Що таке відповідальність

Павло Хотюшин, директор юридичного департаменту: Відповідальність — це наша здатність дотримуватися взятих обіцянок і досягнутих домовленостей, визнавати помилки й відповідати за невдачі, бути вимогливим до себе й до результатів своєї роботи, а виконуючи завдання — враховувати ризики й ефективно використовувати ресурси.  Бувши безвідповідальним, не побудуєш бізнес. Відповідальність завжди асоціюється з умінням дотримуватися слова. І це стосується як зовнішніх ділових комунікацій, так і внутрішньокомандних відносин. Будь-яке з завдань здебільшого має кількох виконавців, і тільки за відповідального ставлення кожного до його виконання можливий вчасний і якісний результат.

Єльміра Гулуєва, аналітик консолідованої інформації: У моїй роботі відповідальність має два складники. Перший — простий й ґрунтується на звичайних людських цінностях, актуальних з часів полювання на мамонта: не підведи колегу, дотримуйся строків, доклади максимум зусиль, щоб не припуститися помилок, а якщо припустився — будь готовий визнати й виправити. Другий складник — відповідальність перед споживачем, людиною, що десь там, на відстані доставлення залізною дорогою, а може, і морським транспортом. Для мене контроль якості продукції — важлива частина репутації компанії і внесок у стратегію win-win у відносинах зі споживачем. Робити велику спільну справу без відповідальності важко, а часом і неможливо. Ми всі виконуємо свої функції, і результати нашої праці збираємо в один великий проєкт. Команда, у якій не всі відповідають за результат, ніби збирає пазл, але частину деталей кладе просто навпомацки з заплющеними очима. Важливо довіряти результату колег й усвідомлювати, що й мій внесок вагомий і не повинен зіпсувати загальну картину. Ідеал недосяжний, але ми в Recycling Solutions його прагнемо. Я працюю в компанії сьомий рік і знаю, що можу покластися на команду не тільки в роботі.

Олександр Нестеренко, начальник виробничої служби ЗШМ: У підсумку відповідальність — це вміння керувати майбутнім. Я оцінюю відповідальність своєї команди за її вмінням пропонувати шляхи до розв’язання питань. Відповідальній команді можна відкрито розповісти про проблему, і будь-яке рішення, навіть непопулярне, буде рішенням команди. Так ми створюємо своє майбутнє разом. Запорука відповідальності кожної окремої людини — хороше виховання. Вихований колектив — запорука злагодженої командної роботи. Відповідальність кожного члена команди дозволяє керувати компанією як єдиним цілим, що містить дільниці, підрозділи й департаменти. Це системний підхід, який ми використовуємо для досягнення цілей.

Павло Хотюшин: За системного підходу й завдяки злагодженості й ефективності функціювання кожного з елементів системи, досягають головної мети, яку перед компанією ставлять її акціонери.  Тому лише в команді, що розділяє відповідальність і її дотримується, можуть досягати результату. Ефективна командна робота, наприклад, охоплює взаємозалежність, взаємозамінність, делегування й колективне виконання завдань. Юридична команда Recycling Solutions — не виняток, і ця категорія для нас пріоритетна. А по-іншому й бути не може.

Відповідальність за помилки — свої і чужі Визнання власних помилок — один зі способів розвитку відчуття відповідальності. Так, простіше перекласти відповідальність на іншого чи на збіг обставин. Але для розвитку треба виявити сміливість, визнати свої неправильні кроки, зробити висновки й рухатися далі. Якщо говорити про власні професійні помилки, то, мабуть, однією з перших серед них була непідготовленість до участі в судовому засіданні. Цю справу вів мій колега-юрист. Він попросив мене «просто побути на засіданні, де нічого розглядати не будуть і, найімовірніше, перенесуть». Однак суддя нічого переносити не став, а перейшов до розгляду справи по суті, до чого я виявився зовсім не готовим. Нічого невиправного, слава Богу, на тому засіданні не сталося, але після того випадку взяв собі за правило: «Ідеш на засідання — вивчи матеріали справи».

Єльміра Гулуєва: Я вчуся вчитися. Думаю, це не та навичка, у якій можна досягнути потрібного рівня й зупинитися. Помилки, які мене чогось навчили, були різні й корисних уроків я також винесла немало: друкарські помилки у формулах Exel вчать бути уважнішою і давати свою роботу на перевірку, неправильно заведені рахунки — просити допомоги в колег з бухгалтерії, листи, втрачені в джунглях поштової служби — довіряти лише тим компаніям, які готові брати на себе відповідальність. І це, напевно, головний урок.

Павло Хотюшин: Важлива функція лідера — робота з помилками його команди. Але якогось простого алгоритму «розбору польотів» немає. На це впливає багато чинників: тип помилки, її системність, причини й наслідки, психотип особистості члена команди та інше. Адже іноді на помилку ліпше не реагувати, а іноді мовчання може бути сприйняте як потурання. Іноді про помилки треба говорити тет-а-тет, а іноді — обговорити всією командою. Іноді це краще робити негайно, а в деяких випадках — доречно на річному оцінюванні. Тому завдання лідера насамперед — ідентифікувати помилку й добрати правильну методологію для роботи над нею. І цю роботу відповідальний лідер повинен почати з себе. Важливо визначити, чи не в ньому самому причина помилок членів його команди? Це можуть бути його дії чи бездіяльність, некоректно поставлене завдання, неправильні рішення. Можливо, реагувати-то передусім треба на себе.